Głębia ostrości dla początkujących – podstawy

admin/ 21 stycznia, 2018/ Inne, Kurs fotografii/ 1 comments

Głębia ostrości to dystans najbliższy do najdalszego, w którym obiekty wydają się być “ostre” na fotografii. Głębia ta ma bezpośredni związek z tym jak dane zdjęcie wygląda.

Jak jej używać, jak ustawić małą głębie, jak rozmyć tło?

Na początku można użyć wielu kalkulatorów głębi ostrości które można znaleźć w internecie np:

Można znaleźć kalkulatory tego typu na urządzenia mobilne. Zrozumienie jak używać głębi ostrości jest bardzo ważne. Dzięki tej wiedzy dowiemy się jak m.in.:

  • rozmyć tło za portretowaną osobą,
  • fotografować krajobrazy tak, aby wszystko było ‘ostre’,
  • nasz zestaw fotograficzny nas ogranicza, nie jesteśmy w stanie zrobić wszystkiego na kitowym ciemnym obiektywie,
  • opanowanie głębią ostrości pozwoli nam na robienie lepszych zdjęć.

Więc zaczynając. Należy zrozumieć co ma wpływ na głębie ostrości, a są to: przysłona, odległość do obiektu, ogniskowa oraz krążek rozproszenia. Duże znaczenie ma również wielkość matrycy aparatu, im większa matryca tym większe odcięcie obiektu od tła (większe rozmycie).

 

Większe rozmycie (mniejsza głębia ostrości) np. : mała przysłona f 1,4-3,5, długa ogniskowa 100-500mm, mała odległość do obiektu fotografowanego, aparat pełno klatkowy.

 

 

 

 

Duża głębia ostrości

Duża głębia ostrości Sigma 30mm/f 6,7 APS-C

 

 

Mniejsze rozmycie (większa głębia ostrości) np. duża przysłona f 11-16, krótka ogniskowa 10-30mm, duża odległość do obiektu, aparat z matrycą 1 cal.

 

 

 

Parametrem na który mamy wpływ jest przysłona, to dzięki niej możemy bezpośrednio kontrolować głębie ostrości. Przy obiektywach zmiennoogniskowych (zoomach), zmiana ogniskowej również zmieni głębie ostrości. Nie zawsze można użyć najmniejszej liczby przysłony np. f 1,4 (największej ‘dziury’) ponieważ głębia ostrości może być tak mała, że nie zmieścimy całego obiektu. Idąc w drugą stronę, nie możemy zawsze użyć dużej liczby przysłony np. f 16 (przysłona przymknięta) gdyż prawidłowe ustawienie ekspozycji wymusi użycia dłuższego czasu (pomoże stabilizacja lub statyw), lub podniesienia ISO (szum na zdjęciu). Wtedy musimy iść na jakiś kompromis. Zbyt duże przymknięcie powoduje również pogorszenie jakości zdjęcia – ostrości (dyfrakcja). Zdjęcie zawiera mniej detali.

Polecam inne wpisy w dziale kursu fotografii.

Share this Post

1 Comment

  1. fajnie napisane

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*