ISO w fotografii

admin/ 14 marca, 2018/ Kurs fotografii/ 1 comments

Czułość ISO w fotografii cyfrowej

ISO to czułość matrycy na światło. Matryca aparatu cyfrowego składa się z mikroskopijnych fotodiod oraz filtru Bayera, tak aby rejestrowany obraz był kolorowy. Upraszczając, kiedy światło pada na sensor – pobudza ono fotodiodę. Zaczyna przepływać prąd z jednej części foto czujnika do drugiej jego części. Przepływ ten zamieniony zostaje w sygnał który może zostać przekształcony w obraz który widzimy na wyświetlaczu czy monitorze. Im więcej światła (fotonów) pada na fotodiodę, tym większy jest przepływ prądu i tym większy sygnał trafia do przetwornika analogowo-cyfrowego. Krótko mówiąc pixel staje się bardziej jasny.

Po pochłonięciu określonej ilości fotonów półprzewodnik (foto dioda) nie reaguje na dalszą ilość dostarczanej energii świetlnej.  Rejestrowany pixel nie może stać się bardziej jasny (tzw. przepalenie).



Prawidłowa ekspozycja – histogram

Prawidłowa ekspozycja to prawidłowa ilość światła która pada na matrycę aparatu w danych warunkach oświetleniowych. Jeśli za dużo światła pada na matrycę światłoczułą to zdjęcie będzie prześwietlone z licznymi przepaleniami (zupełnie białymi, pozbawionymi detali pixelami). Widać to w histogramie, który jest przesunięty w prawo. Jeśli za mało światła dotrze do sensora to zdjęcie będzie niedoświetlone (zdjęcie będzie zbyt ciemne, a czarne fragmenty nie będą zawierać detali tylko sam czysty kolor czarny). Histogram w tym przypadku jest przesunięty do lewej krawędzi.

histogram niedoświetlony i histogram prześwietlony

histogram niedoświetlony i histogram prześwietlony

Tylko dwa parametry w aparacie są odpowiedzialne za to, ile światła dotrze do czujnika światłoczułego – matrycy aparatu. Są to: ustawiona przysłona obiektywu i czas naświetlania. Zmiana czułości ISO nie wpływa na to ile światła dociera do czujnika! Wartość ISO ma natomiast wpływ na efekt końcowy w jaki sposób będzie wyglądać zdjęcie.

Wracając do ISO w fotografii

Niskie wartości ISO np. 50-100-200-400 oznaczają, że sensor jest mniej wrażliwy na światło, a duże wartości 3200-6400 itd. oznaczają, że sensor jest bardziej wrażliwy na światło. Ustawiając zamiast ISO 100, ISO 200, sprawimy, że sensor będzie DWA razy bardziej czuły na światło. Będziemy potrzebować zatem dwa razy mniej światła, aby uzyskać taką samą ekspozycję. Aby ekspozycja pozostała taka sama należy więc, albo przymknąć przysłonę o jeden stopień, albo skrócić czas naświetlania o połowę (lub zmienić proporcjonalnie obie wartości jednocześnie, tak aby do czujnika dotarło o połowę mniej światła).

Aby łatwiej zrozumieć ISO, często przedstawia się je jako naczynie do którego wlewamy wodę (światło). Małe ISO to duży pojemnik który będzie zapełniał się wolno więc, albo będziemy długo wlewać wodę (długi czas naświetlania), albo zmienimy rurę z której nalewamy na większą (otwarta przysłona obiektywu np. F 1.4 F, 2.8) co pozwoli szybciej go napełnić do prawidłowego poziomu – prawidłowej ekspozycji.

Przysłona i ISO

Przysłona i ISO

Jeśli nie chcemy lub nie możemy zmienić rury (przysłony), ani czasu naświetlania (bo np. obiekt w ruchu będzie rozmyty) w tym przypadku jedyne co możemy zrobić to zwiększyć wartość ISO tak, aby ekspozycja była odpowiednia. Zwiększanie czułości ISO ma jednak jeden przykry skutek… im większe ISO tym większy szum na zdjęciu, mniej detali.

Porównanie ISO

Porównanie ISO

Polecam inne wpisy w dziale kursu fotografii.

Share this Post

1 Comment

  1. No jest różnica w tym ISO i to duża

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*